כוכב הנופש

חוויית מסע בפסגת המדבר

עיירת הנופש שלא הכרתם מתאימה לנופשים חרדים, נוחה ונגישה לטיולי משפחות, בעלת סגולות מרפא, ולא יקרה בכלל. אורח 'כוכב הנופש' מוישל'ה דאצ'בסקי יצא להכיר לכם את העיר ערד ולהציע לכם חבילות נופש אטרקטיביות שיתאימו לכם בעונת החורף. בואו לסיור בעיר הדרומית ותשאירו בצד את כל מה שחשבתם עליה קודם לכן • חוויית מסע בפסגת המדבר

 

במרומי אחת הפסגות על רכס ההרים המדברי כידוד, בנויה העיר ערד. העיר, שנוסדה עוד בשנות המסד כעיירת פיתוח, מרוחקת כארבעים וחמישה קילומטרים מבירת הנגב באר שבע. היא הייתה אמורה להיות הבטחה גדולה לדיור בישראל משום שהיא הייתה למעשה העיר המתוכננת הראשונה בישראל. העיר נבנתה מאפס במקום שלא היה מיושב קודם לכן, כך שהתשתיות, הכבישים, והתכנון, מקיפים את כל חלקי היישוב הבנוי באופן מיטבי מוסדר ומותאם. גם קהילה חרדית גדולה קיימת בעיר הקטנה שעשירה בנופים ומותאמת בדיוק לכל צרכי המבקר החרדי. מוישל'ה דאצ'בסקי בהמלצת אנשי 'כוכב הנופש', החליט לצאת מהקופסא ולנסוע אל העיר הדרומית, עקבו אחרי חוויית המסע בפסגת המדבר.

 

בהגיעו לעיר ערד, אחד הדברים שצדו את עיניו של ר' מוישלה דאצ'בסקי, שידוע כמי שבורר לו באנינות את מקום נופש משפחתו הענפה, היא החשיבה התכנונית בעת הקמת העיר. לצורך נוחות חיי משפחות התושבים והמטיילים, העיקרון שהנחה את מפתחי המרחב הציבורי הוא הפרדה בין תנועת כלי רכב והולכי רגל. וזאת, באמצעות יצירה של מערכת שבילים מיוחדת, ושדרות רחבות מוצלות עם צמחייה מותאמת אקלים. ומערכת השבילים משתלבת עם השדרות הרחבות בהן מתרכז המסחר העיר מדרום לצפון, ובשל כך העיר נראית, כעיירת קייט פסטורלית ומזמינה.

 

ערד ידועה בנופה המדברי המרהיב, הנשקף מהפסגה עליה שוכנת העיר הקטנה והשקטה. בשל סמיכותה למסלולי טיול רבים היא מושכת מטיילים רבים הבאים לטייל במסלולי המדבר האתגריים הסמוכים לעיר, גם מסלולי ג'יפים רבים באיזור גוררים את חובבי הטיול האתגרי לעיר השקטה הטבולה בנופי המדבר, חובבי הז'אנר מכירים את העיר היטב, אך אנשים כמו מוישל'ה קצת פחות.

 

לא הרבה יודעים כי התרומה הגדולה של העיר היא דווקא בזכות אקלימה היבש הידוע בתכונות המרפא שלו. וזאת דווקא בשל היותה באיזור יבש ומדברי. העיר מתנוססת על הר גבוה, ומתגאה באוויר הנקי שלה, ומהווה בשל כך מוקד משיכה לחולי אסתמה מכל רחבי הארץ. ולכן, הזמן האידאלי ביותר לבקר בעיר, הוא דווקא בתקופה זו – עונת הסתיו והחורף.

 

מזג האוויר הנפלא בעונת הסתיו והחורף המתקרב הוא הזמן האולטימטיבי לצאת אל המדבר, לשכור בית קיט או צימר מפנק בעיר השקטה, לחוות את הנופים והרוח המדברית, לטייל בוואדיות עם המשפחה והילדים, להצטלם ברקע השקיעות המרהיבות, ולהתחבר לאוויר הבריא והנקי. ערד, הנמצאת בגובה של כ-שש מאות מטרים מעל פני הים, עם נוף מרהיב למצדה, מציעה חוויה מדברית מלאה.

 

לא רק מדבר סובב את העיר. במרחק דקות ספורות מערבה לערד תמצאו את יער יתיר, הירוק בכל ימות השנה, ומהווה מוקד משיכה למשפחות רבות. הוא גם היער הנטוע הגדול ביותר בישראל עם שלושים ושלושה אלף דונמים של יער רחב ידיים הכולל שפע אתרי טבע, שרידי יישובים קדומים, פריחת אביב מרהיבה ואוויר הרים צלול כל השנה. ובקטלוג 'כוכב הנופש' תוכלו לממש את האופציות התיירותיות והזולות ולהשתתף בפעילויות ובאטרקציות המתאימות לאורח החיים החרדי בעיר.

בפרוספקטים של כוכב הנופש יש מידע רב המוצע למנויי קטלוג כוכב הנופש, בתחום אפשרויות הנופש והבילוי בסביבת העיר. במרחק נסיעה קצר מהעיר תוכלו לבקר במרכז המבקרים מצדה שנבנתה על ידי בני בית חשמונאי, ומתאים מאוד לקראת חג החנוכה וחודש כסליו המתקרב. במקום מוזיאון ומרכז מבקרים, תצוגה של ממצאים היסטוריים ומיצג אור-קולי אטרקטיבי.

 

מוישל'ה טוען בתוקף כי מיקומה של העיר הוא נקודת פתיחה נפלאה למסלולי טיול או נופש במרחבי המדבר הארצישראלי. אחד ממסלולי הטיול המומלצים הוא מסלול ארבעת הבורות, שבו תגלו מאגורות עתיקות, ואולי תוכלו לחזות בתקופה הקרובה בפריחת הסתווניות והעירית בסביבת העיר, או בסיומה של פריחת החצבים.

 

בתחילת המסלול תוכלו לחזות בבור מים עתיק המשמש עד היום להשקיית הצאן באזורים צחיחים במדבר, להתרשם מצמחייה מדברית קלאסית, כגון אזובית מדבר, אכילאה מדברית, עירית (בעונה) ועוד, ואולי תוכלו תפגשו ברועה צאן בדואי, אם יתמזל מזלכם יתכן ותוכלו לבקש ממוביל שיירת גמלים אקראי אותו תמצאו צועד על שביל הגמלים העתיק, להרכיב את המשפחה בסיבוב קצר.

 

במסלולים בסביבות העיר תוכלו גם לראות בורות המתמלאים במים, ומשמשים את הצאן והחי בסביבה. על אף שהעיר ערד כפי שסקרנו היא יחסית צעירה, ניתן לראות ממש בסביבתה שרידים עתיקים מלפני מאות שנים שמעידים על שבטים ערביים שחיו באזור. למרות שהם  סגורים ומרושתים כדאי להיזהר מבורות המים שנחפרו לפני מאות שנים לצד שרידי המבנים העתיקים. הבורות ששופצו על ידי עיריית ערד ואמנים מקומיים, משמשים עדיין לאגירת מים מבוקרת.

 

המסלול מתאים למשפחות, אך לא מותאם לעגלות. ניתן לעשות את המסלול בצורה של הלוך-חזור או בצורה מעגלית.. בקצה הכביש בצמוד לפארק הצפוני נמצאים סוללת עפר ומחסום שעליו נמצא סימון השבילים. למסלול ארבעת הבורות ניתן לצאת בסימון השביל הכחול. מסלול נוסף יוצא מתוך שכונת נעורים וחוזר לשכונת נוף, והוא נחל טביה. נחל המסתתר בסלעי צור וגיר, ומתחבר לנחל יעלים וזורם איתו לים המלח. ההליכה היא בשביל נוח ולצד צוקי צור מרשימים וצמחייה רבה. בנחל ניתן למצוא צמחי מים מרהיבים, אשלים ועוד

 

וכמובן אי אפשר לפספס את החוף הנפרד של ים המלח שקרוב מאוד לערד. במרחק לא גדול מהעיר ערד שוכנת הימה שמשמשת בימים כתיקונם אבן שואבת לתיירות מהארץ ומהעולם. הים ששוכן במקום הנמוך בעולם, משמש כמוקד מבוקש לנופשים ותיירות מרפא. בקרבת העיר גם קיים אזור הטיולים האקסלוסיבי עין בוקק, בו ניתן למצוא מרכזי קניות ומסעדות, ואטרקציות לילדים.

 

דאצ'בסקי מציין את הקהילה החרדית הגדולה בעיר, מתחמי הקניות ומרכזי התיירות, אוויר האזור הנקי והספוג במינרלים, העיירה המתוכננת הנגישה והשקטה – הופכים את העיר ערד ליעד אידאלי ומותאם לציבור החרדי. בוודאי בעונות הסתיו והחורף אליהן אנו נכנסים כעת. צימרים לחרדים בערד היא בהחלט בשורת העונה מטעים מוישל'ה.

 

אך לא אדם כר' מוישלה, יסגור חבילת חופשת סתיו משפחתית ללא להרגיש ולחוש את הדופק של ההווי החרדי המיוחד בעיר ערד. הוא החליט לכתוב עבור 'כוכב הנופש' יומן אישי עם התובנות והסיפורים האישיים שחווה במהלך היכרותו עם עיירת הנופש ערד. על כך ועוד: אי"ה בשבוע הבא.

מוישלה

תפריט נגישות

אצלנו הפרסום עובד

בעל צימר? מלא את הפרטים ואנו נדאג לפרסום הטוב ביותר עבורך