מוישל'ה מקבל החלטה לא לחזור הביתה לשבת. האוויר הצח והיבש, מרחבי ונופי המדבר הנשקפים ביישוב 'מצפה יריחו' הכריעו אותן. ביומן המסע הוא מתאר את חוויית השבת המיוחדת עם האשה, במרכז סביבה המספרת את ניצחון המעטים מול הרבים ואת מלכות בית חשמונאי • להודות ולהלל.
לאחר הסיומת המפתיעה של התבודדות ליל שישי, ושנת העמל בצימר הממוקם מול נופי מדבר מרשימים של היישוב 'מצפה יריחו'. התקבלה בליבי החלטה ספונטנית לשבות במקום יחד עם אשתי שרצתה להחליף כוח מימי הסגר האינטנסיביים והלמידה מרחוק שהקשתה על כולנו. צימר 'חמד יהלום' של משפחת קלזן בו נפשתי את ליל שישי שחלף, נוח מאיר פנים ומפנק. בדיוק המקום המקסים להתארח בו בשבת עם כל הגישמאק והרחבת הדעת.
נוות ביתי שתחיה הציעה שאשאר בינתיים לפוש בצימר, והיא תבוא באוטובוס שמגיע תוך רבע שעה נסיעה מהתחנה הקרובה לביתנו שבמרכז ירושלים ועד ליישוב הדתי. היא קנתה את כל מטעמי השבת במעדניה המיוחדת של האוכל היהודי המיוחד עליו אנחנו משתבחים מדי שבוע, ביתי וחתני מילאו את מקומנו בשמירה על הילדים שנותרו בבית.
חמד יהלום הוא צימר לחרדים במצפה יריחו, הוא שוכן ליד הכניסה לוואדי קלט. רבע שעה נסיעה מירושלים, ורבע שעה מחופי ים המלח. ביישוב הדתי ישנם כמה בתי כנסת, ומנייני תפילות חנות מכולת נחמדה ובה מוצרי המזון בכשרויות מהודרות למדי, ועירוב שניתן לבודקו. בקיצור, תמיכה מושלמת למבקר החרדי.
המקום הוא מקום מיוחד מאוד, אנשים יקרים פשוטים ונפלאים. מזג האוויר במצפה יריחו בשעות היום הוא ממש בגדר געוואלדיג, מעין עולם הבא יום שבת מנוחה. אוויר נעים נקי ויבש, יבש מהסוג שגם בקיץ בקושי ניתן להזיע בו. בלילה האוויר יחסית קר מזג אוויר ירושלמי הררי ומדברי, בוודאי בתקופה זו בה נושבות במקום רוחות חזקות וקרירות המגיעות מן הישימון.
ואכן, כמו שביקשה אשתי היקרה כך היה. היא הגיע כמה שעות לפני כניסת השבת כדי להספיק וליהנות מנוחות הצימר המכובד. סידרנו את תבניות מטעמי השבת על הפלטה שבעלי הצימר דאגו שתהיה במטבח, שהיה מרווח מאובזר ונוח בשונה לצערנו מהרבה צימרים נפרדים, במקום גם כיורים נפרדים.
יצאתי לאחר מכן להתפלל במניין חצר סמוך. תפילה שמחה, ניגוני קרליבך ופזמוני ליל שבת חסידיים, שהיו פתיחה לליל שבת משמח גדוש בזמירות לצד אוכל ומטעמים כיד המלך. לאחר הסעודה וזמירות השבת משובבות הנפש, יצאנו לסיבוב ביישוב. ראינו חווה פרטית גדולה ובה בעלי חיים רבים, לאחר מכן המשכנו לצעוד לצד מקומיים רבים לטיילת שהוקמה בגבעה הסמוכה ליישוב, שם הוקם מצפה מרהיב החולש על בקעת יריחו המשתרעת תחתיו. בשעות היום ניתן לצפות ממנו לים המלח, להרי מואב ואדום, לשאוב אל תוך הריאות נוף מדברי יבש ופראי. אגב, למרות שלחומרא לא נשאנו חפצים, הדרך לגבעה נכללת בתוך גבולות העירוב היישובי.
לאחר התפילה בשבת בבוקר, שוחחתי עם א ערליכער איד שסיפר לי על עין מבוע שפועם כידוע בלב הערוץ המצוקי של נחל פרת הסמוך ליישוב. המעיין למעשה הוא המרכזי והמוכר מבין שלושה מעיינות גדולים הנובעים בין עין פרת במעלה הנחל לעין קלט במורדו. מימיו מגיחים בפעימות, ובין פעימה לפעימה המעיין יבש. הרבה באים לבקר בשמורות ובמסלולים המרשימים שמהווים נווה מדבר מיוחד וירוק. התושב היקר סייג בדבריו וציין כי בתקופה זו העונה הקרירה בשנה המקום מתאים מטבע הדברים יותר לבני הציבור החרדי, וכמובן רצוי לתכנן תמיד את היציאה כדי להימנע ממכשולות חלילה וחס.
התושב נסחף ברוח ימי החנוכה וסיפר לי, כי באזור קיימים מבצרי מדבר היסטוריים מרשימים, שמספרים את סיפור ניצחון חשמונאים המעטים על הצבא היווני האדיר. בראשם כמובן מצדה המרוחק, אשר בו ביקרתי יומיים קודם כשהייתי בערד, אך גם ההרודיון של המלך הורדוס שהיה גדול הבנאים של כל הזמנים, האדיר ושיפץ את בית המקדש. וגם ביצר את מבצרי המדבר שנבנו על ידי החשמונאים לאחר ניצחונם על היוונים לא רחוק.
הוא אמר, כי לאחר ניצחונם על היוונים, פנו מלכי בית חשמונאי לבצר את הגבול המזרחי שמצפה יריחו בחלקו, על ידי שורת מבצרים. סרטבה – אלכסנדריון מעל בקעת הירדן, שם נחשפו שרידים חלקי עמודים וכותרות ומערכת מים מרשימה שהובילה מים מסכר בוואדי קרוב אל בורות מים גדולים המצויים למרגלות המבצר. בהר הסרטבה אותתו באבוקות להודיע את זמן קידוש החודש.
בנוסף ניצבים באזור, מבצר דוק מעל יריחו, קיפרוס מעל ואדי קלט ונחל פרת, הורקניה מעל נחל קידרון, מכוור שבעבר הירדן מול מצפה שלם, כולם נבנו על ידי כהני בית חשמונאי ושופצו בימי הורדוס. המבצר היחיד שכנראה נבנה על ידי הורדוס בלבד הוא ההרודיון. התושב הדגיש באוזני כי אזורים אלו מתויירים יחסית, ומומלץ לבוא בזמנים רגועים כמו בתקופת החורף.
במוצאי השבת יצאנו אל עינות פצאל הסמוכים. במקום יש מעיינות וברכות עתיקות בסביבה מרתקת ומרהיבה שמתאימה לפיקניק לכל המשפחה. עם תום הנופש הספונטני ביום שישי ושבת, במצפה יריחו שנועד להחליף כוחות כדי להמשיך בעבודת ה' ולחזק את ילדנו בלימוד וביגיעת התורה בוודאי בצל התקופה המורכבת שאותה אנחנו חווים.