כוכב הנופש

מעיינות ראש פינה אתגר בימי גשם

מעיינות ראש פינה אתגר בימי גשם. תמיד חשבתם שמשפחת דאצ'בסקי משוגעים, יותר נכון "משוגעים לדבר" – צודקים. המשפחה ההרפתקנית שתמיד מחפשת היכן לטייל בארץ היפה שלנו, לא נשארת בבית גם בימי הגשם. הפעם, המלצת בני המשפחה היא: "טיולי גשם".

בימים האחרונים, שפע הגשם, בחסדי שמיים, לא מפסיק לרדת.  הוא יורד ומרווה את צימאון האדמה שנחה בימי השמיטה מכל מלאכתה. האדמה ספוגה ניצני הפריחה מריחים היטב. בכלל, מזג האוויר המושלם מביא חשק לצאת לטייל. 

המשוגעים לדבר, אלו היודעים שהם לא "עשויים משוקולד", יכולים להצטייד במטריות, מעילים ומגפיים ולצאת לגשם בלי פחד. עולם החי והצומח מתנהגים אחרת לגמרי כאשר יורד גשם, הזמן הזה לא חוזר בזמן אחר.

יש מעט מסלולים שניתן לטייל בהם גם בבוץ. כאלו שאינם כוללים מצוקים מסוכנים שעלולים להחליק בהם ושאין סיכוי להיקלע בהם לשיטפון. אספנו, מספר רעיונות איפה אפשר להחליק בבוץ, לקפוץ בשלוליות, לצפות בנחלים ולעקוב אחרי בעלי חיים המתעוררים לחיים בימי החורף.

המסלול המעגלי בנחל ראש פינה הוא פנינת טבע מדהימה. מדובר בנחל קצר וקל למדי המסתתר בחלקה העליון של המושבה ראש פינה ומסומן בכחול. מסלול ההליכה יוצא מהחניה מעל בית העלמין המקומי, ועובר לאורכו של הנחל הזורם בכל ימות השנה.

בחודשים אלו, טבת ושבט תוכלו למצוא בו את פריחת החלמונית. הילדים יופתעו לראות בסמוך לט"ו בשבט כיצד המקום מלא בשקדיות לבנות ויפהפיות. בימי החורף הגשומים הזרימה מתחזקת משמעותית וזה זמן נהדר לחוות בו את יופי הזרימה.

המסלול איננו סלול ולכן לא מתאים לעגלות. היורדים בנחל, יראו את בעלי חיים היוצאים לחפש מזון בימים קשים אלה. על פניכם יחלפו; צבאים, שפנים, דורבנים, תנים, שועלים ועופות דורסים שחגים מעל.

לאחר שעה קלה של צעידה, במידה ויורד גשם מומלץ לצעוד באיטיות שלא להיתקל באבני הנחל. תגיעו לפיצול בשביל העפר הפונה שמאלה ותראו את המעיין הראשון הנמצא תחת עץ התאנה הגדול. שם המעיין הוא גיא אוני.

מעניין לראות כי כל המעיינות באזור מקורים במבנה שבנה סביבם הברון רוטשילד כבר לפני כמאה וחמישים שנה, כדי להגן על המים מפני גניבה ואידוי. אם יהיה הפוגה בגשם, זהו הזמן לשבת תחת עץ התאנה, ליהנות מצליל המים המפכים בעוז בתוך המבנה הסגור.

שמו של מעיין נוסף באזור "עין איברהים אל חליל", הלוא הוא אברהם אבינו בפי המוסלמים. על פי האגדה האורבנית הנפוצה בקרב ערביי האזור, אברהם אבינו שתה ממי המעיין ולכן הוא סגולי וקדוש.

כאמור, פריחת השקד הלבנה מעטרת את כל אורך הדרך. לצד פריחה נוספת ושרידי כפר ערבי על בתיו ההרוסים, מטעי עצי הרימון, הגפן, התאנה והזית. העצים נמצאים על הטרסות של החקלאים שכבר שנים רבות אינם מעבדים את אדמותיהם כאן.

הליכה נוספת תוביל אותנו אל מעיין נוסף – עין פינה. מעיין זה מספק מים למושבה ראש פינה ומימיו טובים מאוד. בסמוך למעיין נראה סלע גדול, בסלע זה הייתה לדברי המקומיים מערת צבועים. היום כבר אין צבועים בכל האזור ומעט הצבועים אשר בגליל ובגולן, נמצאים בסכנת הכחדה.

מבצר נמרוד

אם מיציתם את מעיינות ראש פינה אנחנו ממליצים לקפוץ למבצר נמרוד. המבצר מוכר לקוראי "כוכב הנופש" ונמצא בסמוך לעלייה לחרמון. הוא משקיף על נופי עמק החולה, שבימים אלו חווה את שפעת העופות שפגעה פגיעה נוראית בציפורים רבות שנדדו דרך ארץ ישראל דרומה לאזורים חמים יותר.

אחרי היפסק הגשם, ביום עם ראות טובה ניתן להשקיף ממנו על הפסגות המושלגות של החרמון הישראלי, הסורי והלבנוני. הסיור בו אידיאלי למזג אוויר חורפי משום שהוא כולל סיורים באולמות משוחזרים, מנהרות מילוט סודיות והמון מסתורין.

אז אולי גם אתם, במקום להצטנף בבית עם כוס תה – צאו לטייל בארץ ישראל.

מוישלה

תפריט נגישות

אצלנו הפרסום עובד

בעל צימר? מלא את הפרטים ואנו נדאג לפרסום הטוב ביותר עבורך