כוכב הנופש

נחל רקפת המסלול הסודי

נחל רקפת המסלול הסודי הנגיש והיפהפה הכרמל מלא במסלולים יפהפיים אך נחל רקפת כמעט ולא מוכר גם לא בקרב מטיילים ידענים. | הנחל יורד מדליית אל-כרמל עד צומת אליקים, הוא מוצל, מדהים ומתאים לתקופה זו ולימי בין הזמנים.

 

כבר למדתם להכיר אותי, זו איננה הפעם הראשונה שטיילתי בכרמל, מסלולים שערכתי בכרמל גם עלו על גבי במת "כוכב הנופש" ומומלץ לחזור ולקרוא אותם. באמת, הכרמל לא רע, ושביליו הומים מטיילים שנהנים מהנופים היפים ביותר בארצנו הקטנה. אך יופיו של נחל רקפת העניו כמעט ולא מוכר וצריך להכניס אותו לתודעת הציבור, שבשנים הקרובות בעז"ה יצעדו בו לא מעט צורבים הבאים בימי "בין הזמנים" להחליף כוח.

 

נחל רקפת שבדרום הכרמל נמצא אי שם בין דליית אל כרמל לצומת אליקים הוא פנינה אמיתית ונסתרת בדרך כלל ממטיילים. אזור דרום הכרמל מטויל פחות מהאזור המוכר שלו סביב בית אורן ושוויצריה הקטנה, אבל מציע נופים לא פחות יפים, פריחה נהדרת והרבה הרבה שקט.

 

הנחל היורד מפאתי הכפר דליית אל כרמל אל עבר נחל יוקנעם, נקרא בשם המקומיים ואדי מילאק. הוא עובר בחורש מוצל, טובל בירוק עד ויש בו מדרגת מפל קטנה שהירידה בה נעשית באמצעות יתדות.

נגיע לכניסה לעיירה הדרוזית השקטה, בסמוך לכיכר הכניסה לדליית אל כרמל, אז נבחין מדרום בגבעה עגולה ויפה, כאשר סביבה נוף פסגות יפה ופסטורלי. בסמוך לאותה גבעה נמצאת חירבת כרך שהייתה בעבר יישוב יהודי משגשג נוכל לראות בה שרידי פסיפסים, בורות מים ומערות קבורה.

 

אורכו של המסלול קצת יותר מארבעה קילומטרים, רובו בירידה ולכן הוא לא קשה במיוחד גם לילדים צעירים מיטיבי לכת. מה שכן, צריך להיזהר ולשמור על קשר עין איתם משום שהדרך עצמה מורכבת למעבר, מאחר שהמסלול חולף בערוץ סלעי שבו גם קיר סלע שיש לעבור באמצעות דרגיות ברזל.

אם יש לכם רכב 4X4  תוכלו לנסוע בדרך העפר, שלא מתאימה לכל רכב ובכך לחסוך כמה קילומטרים של צעידה, עד לשביל מסומן אדום, החוצה את הדרך ובו נרד ימינה לערוץ נחל רקפת. כמובן לעשות אותו בדרך ההפוכה,  זה רק הופך את הדרך לקשה הרבה יותר. רמת הקושי של המסלול בינונית ומעלה והוא דורש, כאמור,  מעבר באזורים מורכבים מעט למעבר רגלי.

הדרך מתחילה בשביל עפר הלא מסומן במורד לכיוון הגבעה כשמסביב מרחבי הכרמל הירוק אשר באביב מלא בכלניות וסחלבים. ממש בתחתית הירידה בערוץ נזהה סימון שבילים אדום – זה הסימון שילווה אותנו לאורך כל הטיול. אם אינכם ממהרים מומלץ להמשיך בו ישר ולעלות לחירבת כרך, אם לא מתאים לכם, פנו ימינה אל תוך הערוץ והתחילו את השביל.

 

אם אתם מטיילים עם ילדים, בקטע הזו כדאי מאוד לא לשלוח אותם קדימה לבד בלי מבוגר מחשש לנפילה באחת ממדרגות הסלע. אם אתם באים בתקופת החורף קחו בחשבון, כמו ביתר מסלולי הכרמל כי ההליכה בקטע הזה אחרי הגשמים עשויה להיות מסוכנת מאחר והסלעים חלקים מאוד.

 

בכל מקרה, הליכה בקטע הערוץ תוביל אותנו אל היציאה ממנו. מצד שמאל נבחין בגדר כאשר במקביל אליה ממשיך השביל האדום ולוקח אותנו בעליה לא מאוד ארוכה חזרה אל האוטו. גם דרך החזרה מרהיבה וחולפת בסמוך למטע זיתים יפהפה.

 

ממחלף אליקים נוכל לנסוע צפונה לכיוון דליית אל כרמל כחמישה קילומטרים עד לפניה ימינה לדרך נוף כרמל בסימון שחור. השביל האדום מסתיים בכביש העולה ממחלף אליקים לדליית אל כרמל, כ-1.5 קילומטרים מדרום לנקודה שבה התחלנו את הטיול.

מוישלה

תפריט נגישות

אצלנו הפרסום עובד

בעל צימר? מלא את הפרטים ואנו נדאג לפרסום הטוב ביותר עבורך