כוכב הנופש

הטעות של מוישל'ה בגולן

משפחת דאצ'בסקי מרוגשת בשל חזרתו של הבן משבועות של "שטייגען" בישיבה. מוישל'ה מנצל את ההזדמנות לנסוע לטיול בגולן ואז הוא מגלה עד כמה הוא טעה. האילתור בגולן והמסלול החילופי והבטיחותי יותר • האחריות מחייבת

בגלל שחג השבועות יצא ביום שני, בני החשוב שהיה במשך כל ימי ספירת העומר בישיבה חזר הביתה רק ביום רביעי בלילה לקראת שבת חופשית. כמובן, אם כבר יש יום חופש למה לא לנצל אותו לשחרר קצת את האנרגיות עם אבא ההרפתקן.

נוות ביתי שהתגעגעה אל הילד בכל מאודה, היא רצתה שיישאר בבית ליד הסינר של אמא. סיכמנו שאני אזכה לקחת אותו לטיול שעליו הוא חולם תקופה ארוכה, והוא ישב לידה במשך כל סעודות השבת. מן הון להון, מצאתי את עצמי בשעת בוקר מוקדמת של יום חמישי, מעמיס תרמילים גדולים על האוטו. ממלא שלושה ליטרים של מים לכל אחד מאתנו, וכמובן קרם שיזוף וכובע שמש שמכסה את הראש היטב.

רמת הגולן מציעה כידוע לאוהבי מסלולי המים, שפע של מסלולים אתגריים, מרעננים ואטרקטיביים. אחד הבולטים והמוכרים שבהם הוא נחל הזוויתן בשמורת יהודייה לשם הועדנו את פנינו.

השביל הציע בעבר מסלולים מגוונים ואתגריים אל מפל יהודייה והבריכה הגדולה תחתיו שנסגרו, ואל נחל זוויתן ובריכת משושים שמושך טיילנים. בתקופה קיצית שכזו, כאשר הצבע הצהוב משתלט על הסביבה והחום מרימה את ראשה, אין כמו מסלול זוויתן ובריכות משושים כדי לצנן את הגוף ולרענן את הנפש.

השמש עוד לא זרחה ואנחנו כבר היינו בדרכינו אל שמורת הטבע. בדרך סיפרתי לבני כי במסגרת השמורה היפהפיה רשות שמורות הטבע מתחזקים את המסלול היפהפה החולף חורבת כפר שהיה כפר יהודי. ואכן, בעבר היה ניתן לראות את חורבות הכפר הצופה לקניון יהודייה ומוזכר ככל הנראה בתוספתא בשם הכפר יהודה. במקום נמצאו שרידי יישוב יהודי קדום: קטע מבית כנסת, כותרות ותבליטים יהודים.

כבר בכביש הגישה לשמורת יהודייה באזור קצרין חשתי משהו מוזר. השמורה שבה כמה מסלולי טיול יפהפיים תמיד הייתה הומה אדם. אך עכשיו הכל היה ריק ושומם. תחושתי המוזרה קיבלה ביסוס כשהגעתי אל הקופות של השמורה, הבנתי שהעסק סגור קומפלט בגלל המצב הביטחוני המתוח בדרום הארץ.

ההתלהבות בעקבות חזרת הבן מהישיבה, וארגון הטיול הספונטני שבעקבותיו, הדברים הבסיסיים פשוט פרחו מזכרוני. פשוט שכחתי, אודה ולא אבוש לפעמים אני פשוט אימפולסיבי. שכחתי לבדוק אצל הגורמים המוסמכים האם נכון לצאת בתקופה כזאת, ועכשיו אני מסתפק האם לחזור כלעומת שבאנו, לאכזבת בני הצדיק.

ניסיתי לברר אצל אנשי הביטחון מה ההסבר לסגירתן של השמורות. כמובן שהעובדה כי אנחנו מותקפים בטילים מדרום ונמצאים תחת שגרת אזעקות קשה ונוראה, החשש שמה ייפול טיל לכיוון שמורת טבע בה אין אזעקה והתרעה, עלולה להיות מאוד מסוכנת.

שקלתי בדעתי והחלטתי לנסוע לדרום רמת הגולן שם זורם ומתפתל לו בקניון עמוק וצר נחל שיחי ההרדוף המוכר בשם נחל אל על. ומכיוון שהרבה מהמסלול קניוני עם קירות סלע טבעיים, לצד העובדה כי הוא הנחל הזורם הדרומי ביותר בגולן, אמרתי לעצמי כי זה יהיה מקום מוגן יחסית לטייל בו.

לנחל יש שני מפלים גבוהים שלמרגלותיהם בריכות מים קסומות. “המפל השחור” – מפל הנשפך מגובה של כשמונה מטרים מעל צוקי בזלת. ו“המפל הלבן” – מפל הנשפך מגובה של כעשרים מטרים על סלע גיר לבן. הנחל זורם כל ימות השנה ובערוצו בריכות טבעיות יפות.

התחלנו את המסלול במושב אליעד בשביל מקביל לתוואי הנחל הזורם בכל ימות השנה. ירדנו לנחל לפי השילוט, והתקדמנו בשביל המסומן אדום העובר בתוך כרם זיתים בין משוכות הצברים הקוצניים עד שהגענו לערוץ היורד מחורבות כפר אל על. מעניין שלצידנו צעדו כמה משפחות מהדרום המותקף שיצאו עם ילדיהם שנמצאים בחופשה לטייל במקום בטוח יחסית.

השביל עובר את הערוץ ומגיע לנקודת תצפית גבוהה ויפה בה ניתן לראות את מסלול הזרימה המשתנה בכתשעים מעלות. המשכנו לצעוד בשביל האדום סמוך לכרם זיתים, ירדנו במדרון סלע גיר לבן לעבר המפל הלבן. כשהשביל מגיע סמוך למפל מתפצל גרם מדרגות בנוי אדני רכבת ומוביל אל הבריכה למרגלות המפל.

השתכשכנו מעט בבריכה המרעננת, והמשכנו אל המפל השחור. המסלול ממשיך בחזרה אל השביל המסומן אדום הנמצא בראש המפל הלבן וחוצה את האפיק. הוא עובר בצד הנחל, בסבך שיחי ההרדוף, מטפס מעט וממשיך בגובה כמה מטרים מעל לערוץ עד שמתחלף הסלע הלבן בסלעי הבזלת השחורים.

שימו לב שבשלב זה ממשיכים עם סימון ”שקוף” – שני פסים לבנים ללא צבע באמצע המסמן את הדרך אל המפל השחור. הסיבה לכך שהמפל נראה שחור משום שהוא נופל על סלעי בזלת שכיסו את סלעי הגיר שתחת הסלע הוולקאני שהתפרץ לפני שנים רבות מהרי הגעש שבגולן. במפל הלבן בו היינו קודם לכן, המים הרבים שחקו עם השנים את סלע הבזלת וחשפו את הגיר הלבן.

הבריכה קטנה מוקפת עצי דולב שסוגרים אותה ומקנים לה צל מלא וקרירות נעימה שפיתתה אותנו לקפוץ ולהתרענן בה. אך מהר מאוד ולאחר ארוחת אחרי צהרים קלילה חזרנו משם אל השביל האדום שעוקף את המפל מצפון. חצינו את האפיק הרדוד של הנחל, וטיפסנו בעלייה התלולה אל חניון המפלים שבמושב אבני איתן.

המסלול איננו מעגלי ורצוי להשאיר רכב מאסף בנקודת הסיום. אנחנו חזרנו אל נקודת ההתחלה במשך שעה של הליכה רגלית קצבית בטיילת המחברת בין היישובים אליעד ואבני איתן. לאחר שעה הגענו אל הרכב, משם לא התעכבנו ופשוט חתכנו בזריזות – הביתה.

הבהרה: במהלך השבועות האחרונים תנאי הטיולים השתנו מדי שבוע מסיבות חיוביות יותר ופחות. אינה דומה המלצה שנכתבת בעת התקפות טילים לעת רגיעה. המסלולים המומלצים במדור זה רלוונטים תמיד, אך בסופו של יום העיתוי ושיקול הדעת קובעים יותר מכל.