כוכב הנופש

מסע בעקבות פרקי התהילים

במיקום יפהפה בדרום הארץ מצויות מערות רבות המזוהות עם מקום מקלטו של דוד המלך אחרי שנמשח בידי שמואל הנביא. במקום המטופח קיימים מסלולים רבים לכל מנעד הגילאים ומספק חוויה מדהימה למטיילים • משכיל לדוד בהיותו במערה תפילה.

 אחד האתגרים הגדולים שלי בחג השבועות זה השעה בה קוראים את מגילת רות. המגילה שמספרת את שושלת בית דוד בבוקרו של יום פטירת דוד המלך נקראת בזמן בה גופי כמעט קורס מעייפות אל תוך עצמו. אך השנה נדדו מחשבותי למקום אחר המספר את סיפורו של דוד שברח משאול לאחר שנמשח למלך.

את מסלול נחל דוד האתגרי מומלץ להתחיל עם פתיחת שמורת עין גדי בשעה שמונה בבוקר. מקופות התשלום בכניסה הרשמית של הנחל תצעדו אל המפל העולה לכיוון רמת המדבר ומצפה עין גדי, ותרדו לעבר נחל ערוגות לצד המפל הנסתר והבריכות שבמעלה הנחל. המסלול קשה משום שהטיפוס מנחל דוד עד רמת המדבר הוא טיפוס של מאות מטרים. גם הירידה במעלה בני המושבים תלולה מאוד.

בשמורת נחל דוד אמנם קיים שביל טיול מונגש לנכים ולעגלות תינוקות שממשיך עד למפל התחתון הראשון בנחל, נמשך כחצי קילומטר ומשתלב היטב בנוף המדברי. המטיילים בו נהנים מפינות מנוחה בצל עצי השיטה כאשר היעלים מדלגות על מתלולי ההרים ובמסלעות תחתיהן משתזפים שפני סלע שמנמנים.

כאמור בשמורה ישנם מספר מסלולי טיול. חלקם קלילים ומתאימים למשפחות ולילדים בכל גיל, אחרים מותאמים למיטבי לכת מאובזרים ומצוידים. תוכלו תמיד להיעזר בפקחי רשות שמורות הטבע כדי לקבוע את המסלול המתאים לכם.

אחרי שתערכו טבילת בוקר במי המפל המרעננים תמשיכו בשביל עד לפיצול המורה בחזרה לשער השמורה או בשביל המטפס למעיין עין גדי ולשרידי מבנה קדום מאוד. אנחנו כמובן נבחר לעלות בשביל המטפס אל ההר ומסומן באדום, שבראשו נובע מעין שולמית הצלול והנקי שיאפשר לכם למלא את בקבוקי המים שברשותכם לקראת המסלול המאתגר.

תמשיכו עם השביל עד שתגיעו למעין עין גדי. ליד המעיין מצויים שרידי טחנת קמח ועצי שיטה רבים אשר סביבם מקפצות היעלים. כדי לשמור על מי המעיין נקיים, נבנתה תעלה בחלקו העליון של המעיין המשקה את בעלי החיים באזור ונשפכת אל בריכה נחמדה שאפשר ונחמד לשבת בה.

דרום מזרח למעיין במורד ההר נמצא תל גורן. בשרידי התל העתיק  תוכלו לראות איך נוצלו באותה תקופה תנאי האקלים המיוחדים של האזור, כמו גם המים הנובעים במקום שימשו ביצירתיות לגידול חקלאות שלחין. המקום מלא במערות סלע שמתאימות לסיפור המובא בספר שמואל ומפורט במדרש. המערה אליה ברח דוד מפני שאול המלך, אז  שלח הקב"ה עכביש שטווה את קוריו וסגר את פי המערה.

האזור בו על פי המקובל שורר דוד את מזמורי התהילים מרהיב ביופיו הבראשיתי. נחל ערוגות הוא נחל איתן בולט במדבר יהודה שמימיו זורמים כל השנה הודות לנביעה המרשימה. הנחל בנוי בצורת אגן היקוות גדול מאוד ובימי החורף הגשומים בגוש עציון ובהר חברון  מתרחשים בנחל שיטפונות עזים.

המסלול מתחלף לשביל כחול המוביל אותנו לבריכות האיסיים המרשימות. מדובר בשלוש בריכות גדולות וביניהם מגלשות מים טבעיות שמזוהות עם מקווי הטהרה של כת האיסיים שהיו בתקופת המשנה. הנביעה מתחילה בבריכה העליונה המזרימה את המים לבריכות האחרות והנחל במשך כל ימות השנה.

הדרך חזרה זהה לזאת שבאים ממנה אלא שהפעם במקום ללכת רק בשביל האדום, מהמפל הנסתר יוצא גם שביל כחול שיורד אל אפיק הנחל עצמו וכאן ההליכה היא בתוך מי הנחל. המסלול יתאפשר רק במידה ונערכתם בנעלים המתאימות להליכה במים. השביל מתחבר לאחר כמה מאות מטרים לשביל המסומן באדום בחזרה אל שער הכניסה. בהמשך קיים שביל נוסף המסומן בכחול שעוקף את השביל ועובר בתוך המים ולא רק בגדת הנחל.

אני ממליץ לבקר גם בבית הכנסת העתיק של עין גדי שנמצא בסמוך לתל גורן וצריך להוסיף בשביל הביקור עוד כמה שקלים לרשות שמורות הטבע. בבית הכנסת נמצאו כתובת פסיפס מרהיבות בעברית ובארמית ומספרות את סיפור המקום המיוחד.

מוישלה

תפריט נגישות

אצלנו הפרסום עובד

בעל צימר? מלא את הפרטים ואנו נדאג לפרסום הטוב ביותר עבורך