כוכב הנופש

ואדי וחיתה: נוף עוצמה ואתגר

את ימי החורף היבשים החליטו בני משפחת דאצ'בסקי לעשות  את מסלול ואדי וחיתה מסלול מיוחד ומאתגר שסוגר להם את מסלולי אזור כוכב השחר המדהים. | הם חזרו רק עם מילים טובות אבל עם כמויות של אזהרות לבאים אחריהם.

 

אחרי שטיילנו בעבר בנחל ייטב שבוואדי עוג'ה, גונבה לאוזניי השמועה כי בסמוך למסלול ההוא נמצא נחל יפהפה ששם אותו בכיס הקטן. הנחל המדובר עונה לשם ואדי וחיתה ויופיו הרב לכל מי שנוסע בכבישי האזור ובמיוחד בטריק אבו-ג'ורג' מצומת רימונים לישוב 'מבואות יריחו'.

 

הואדי מתחיל ממערב לקובת א-נג'מה בכוכב השחר ומשם לאורך הסימון יורד המסלול גובה רב במרחק מועט, מה שיוצר מסלול אתגרי ומעניין ואף מלחיץ לסובלים מפחד גבהים. לאורך המסלול יש 2 מפלים שבתחתיתם גבי מים גדולים, המלאים כמעט כל השנה. בתקופת החורף לאחר גשמים ושיטפונות שפוקדים את הנחל.

 

בתקופה זו של השנה, בחורף ובאביב, הגבים נקיים אולם בשאר השנה הם אינם ראויים לשחייה. המסלול מתחיל בשמורת הטבע כוכב השחר שמתנשא מעל בקעת הירדן ומסתיים במפגש של הוואדי עם כביש טריק אבו-ג'ורג' מערבית לצומת שלח. המסלול מסומן, ועולה מתוך מעיין הכרמים (גינות מתניה) שבתוך היישוב כוכב השחר.

 

מנקודה עם שילוט ירוק "שמורת טבע כוכב השחר" העפלנו לפסגתו של קובת א -נג'מה – כיפת הכוכב. מסלול נוח לטיפוס עם שיפוע סביר יחסית, המסומן בירוק. זהו הר גבוה מאוד באזור יהודה ושומרון הנישא לגובה של כ 725 מטרים מעל פני הים. מההר תצפית יפהפיה לפסגותיה של ירושלים. יש הטוענים כי כאשר יש ראות טובה ניתן לראות את החרמון.

 

במקום ממצאים ארכיאולוגים שונים, בהם חורבת א-נג'ימה – מבנה אבן ששימש ככל הנראה לצרכים מגורים אחסון. המקום היה אזור תיפלה למוסלמים באזור. יש במקום בורות מים מסורגים כדי למנוע נפילה לתוכם. בסמוך, בפסגת ההר, נמצא מצפה רחבעם זאבי הצופה על כל הסביבה. המקום מתוחזק ומקורה ומדרגות אבן רחבות לישיבה וצפייה בנוף המפעים.

 

מעניין לראות כי באזור כמה הרים כאילו נוספים שבולטים באופן מאוד חד מעל הכל. בהם הסרטבה אותה אנחנו מכירים מהמשנה, הר תבור ממדרשי חז"ל וכמובן המצדה. מסביב להר ישנו מסלול המסומן בצבע כחול, המוביל מפסגת ההר למטה היישר אל ואדי וחיתה. זהו למעשה נחל העובר מתחת לפסגות האזור ומתחת לקובת א-נג'מה.

 

ניתן לרדת אליו ע"י הליכה בשביל טוב ורחב על המסומן בצבע כחול. חסרי הסבלנות, כמונו, יכולים לקצר ולרדת ישירות מתוך ההר ישירות למטה. המקום פורח בפריחה יפהפייה, בשמיים חגים עופות דורסים וההרים והגאיות המכוסים בצבע ירוק משרים שלווה מיוחדת וקסומה על כל האזור המיוחד.

 

נחל וחיתה הינו נחל אכזב הזורם לאחר גשמים טובים בחורף. בימים נטולי גשם מומלץ לטייל בו. זהו מסלול בעל אופי של קניון, בחלקו רחב ובנחלים צר ותלול. השביל מסומן בשחור, וממשיך את המסלול הכחול המגיע מקובת א-נג'מה.

 

המסלול אתגרי המטיילים צריכים להיות בכושר גופני טוב, והוא לא מתאים לבעלי פחד גבהים. תוואי המסלול המלווה בבולדרים – סלעי ענק, שיש לעבור אותם בהליכה על מצוקים או בכניסה אליהם. המסלול הוא בעצם עשרה קילומטרים של הליכה בתוך קניון מסולע בלבן ומחליק מאוד.

 

מעל ואדי וחיתה ישנם רכסי הרים גבוהים ומרשימים ביופיים בתוכם ניתן לראות כוכים ומערות גדולות. המים שמצטברים לאורך הדרך קרים מאוד, בוודאי בעונה זו של השנה. אם אתם הרפתקנים כמונו, מומלץ להצטייד בבגד ים ובמגבת גדולה ובעיקר בגדים חמים לאחרי היציאה מהמים הקפואים.

 

חשוב מאוד להצטייד בנעליים גבוהות ונוחות המתאימות לסוג הליכה שכזה, ומונעות החלקה. אחד המפלים שגובהו כ 6 מטרים, דורש כניסה מתחת לסלעים וזחילה מתחתיהם או מעבר המפל מהצד הצפוני. המסלול אורך כ-9 שעות וחשוב להימנע מטעויות ועצירות מיותרות בוודאי ביום קצר כזה של חורף.

 

חברי הזכור מהמסלול של נחל מכוך הצמוד, המתין לנו ברכב שלקח אותנו מסוף המסלול שהיא בעצם נקודת המפגש עם כביש מספר 449. אם היום ארוך תוכלו לחזור בשביל המסומן באדום העולה לכוכב השחר מנקודת המפגש של הסימון השחור עם הסימון האדום.

 

  • לצאת בקבוצה עם מלווה חמוש
  • לא מתאים לבעלי פחד גבהים
  • להתחיל את המסלול בשעה מוקדמת
  • המסלול קשה מאוד
  • יש צורך בשני רכבים למסלול.
  • מפת טיולים וסימון שבילים מספר 6-5
מוישלה

תפריט נגישות

אצלנו הפרסום עובד

בעל צימר? מלא את הפרטים ואנו נדאג לפרסום הטוב ביותר עבורך